Vijflaagse parkeergarage Hoog Catharijne is op het diepste punt

Doorsnede Hoog Catharijne NHC Utrecht

In het centrum van Utrecht bouwt BAM het nieuwe deel van Hoog Catharijne.
Dit project is opgedeeld in de onderbouw: de parkeergarage met een noordelijke en een zuidelijke inrit - en de bovenbouw: winkels en woningen. De bovenbouw wordt verdeeld door de Catharijnesingel die dwars over de parkeergarage heen zal lopen met aan de ene zijde het Poortgebouw, er boven de Stadskamer en aan de andere zijde het Entreegebouw.

Ten behoeve van een hoge bouwsnelheid, wordt de vijflaagse parkeergarage gebouwd volgens de zogenaamde “top down methode”. De bouwput is ontgraven tot de 2e parkeerlaag en vanaf dat moment is tegelijkertijd naar boven én naar onder gebouwd. Dit is nooit eerder uitgevoerd en vereist een enorme inspanning op het gebied van ontwerp, uitvoering en samenwerking. De keuze voor de hoge bouwsnelheid is gemaakt om de bouwtijd te bekorten en daarmee bovendien de periode van overlast/geluidhinder te beperken.

In januari 2015 zijn we begonnen met de realisatie van de top-down methode. En met succes! Inmiddels zijn we bezig met de voorbereidingen voor het storten van de gewapende constructieve vloer op de onderste vloer (-5). Dit is een vloer van 80x120 meter. Deze vloer ligt 17 meter onder het maaiveld en heeft te kampen met een opwaartse (grond)waterdruk van 15.000kg/m². Het is daarom van het grootste belang dat deze vloer immens sterk wordt en vooral waterdicht blijft. Om dit te bereiken wordt over de hele vloer gewapend beton van minstens 1 meter dik (!) gestort en op sommige plaatsen zelfs 2 meter dik (!!) gewapend beton.


De vloer is vanwege de grote omvang verdeeld in zes “stortvakken”.  Op deze manier is het beter uitvoerbaar, beter beheersbaar en de overlast wordt beperkt tot zes keer één dag. Het storten van het beton voor de vloer is zodoende ook verdeeld in zes fases. De eerste stort heeft een omvang van 1.600m³ beton en is gepland op maandag 26 oktober.

In aantallen/cijfers is per stort het volgende nodig:

  • Aantal betonpompen: 2
  • Stortsnelheid per pomp: 50m³ per uur
  • Totale stortsnelheid: 100 m³ per uur
  • Capaciteit betonwagen: 13m³
  • Aantal betonwagens: minimaal 124
  • Tijd aan- en afvoer betonwagen: 16 minuten
  • Totale duur stort: minimaal 16 uur
  • Aantal medewerkers: 4 stortploegen van 8 man en 2 vlinderploegen van 4 man
  • Hulpmiddelen/materieel: 6 trilnaalden en 4 vlindermachines.

Ten behoeve van de waterdichtheid van de vloer is het van belang dat een stort niet onderbroken wordt. Wanneer men dus eenmaal is begonnen met storten, moet het volledige stortveld diezelfde dag afgerond worden. Zouden we dat niet doen dan is er een risico van scheurvorming in het beton, met alle gevolgen van dien.

De pompleidingen (de slangen vanaf de twee betonpompen) moeten een afstand overbruggen van vijf verdiepingen. Het door een leiding pompen van het beton over zo’n grote afstand, vraagt een enorm grote kracht. In deze situatie kan een pomp dan ook niet meer dan 50m³ beton per uur storten.

Omdat ons werkterrein maximaal is benut, is de ruimte beperkt voor de betonpompen en de aan- en afrijdende betonwagens. Hierdoor is het niet mogelijk om een derde betonpomp te plaatsen teneinde een hogere stortsnelheid te behalen.

Er is een reële mogelijkheid dat om 23:00 uur de werkzaamheden nog niet volledig zijn afgerond.
Als er ook maar enige vertraging is in bijvoorbeeld de aanvoer van het beton of in de verwerking van het beton op -5, zal 23:00 uur als eindtijd niet meer haalbaar zijn. Bovendien moet na het storten van het beton, de vloer gevlinderd* worden. Hiervan verwachten wij echter geen overlast aangezien dit op het diepste punt van de parkeergarage gebeurt.

Vlinderen

Een betonvloer kan je vlinderen op het moment dat het beton hard genoeg is om er op te lopen.
Met een vlindermachine wordt bovenste laag van het beton eerst open geschuurd.  Wanneer de vloer los is geschuurd wordt de slijtlaag ingestrooid waarna met de vlindermachine de slijtlaag weer wordt ingedraaid. Als de betonvloer droog genoeg is kan men starten met het polijsten (ook weer met de vlindermachine). De betonvloer wordt zo vaak en zo lang gevlinderd totdat de toplaag glad en gesloten is. Op deze manier krijgt de betonvloer een harde, slijtvaste toplaag.

De eerste stort staat gepland op maandag 26 oktober. We beginnen ’s morgens om 07:00 uur met storten en gaan dan door tot in ieder geval 23:00 uur.
Deze situatie zal zich de komende twee maanden nog vijf keer voordoen om de in totaal zes vloerdelen te storten.