Westfries Gasthuis te Hoorn

Al 36 jaar is het technisch beheer van het Westfriesgasthuis in de capabele handen van BAM Bouw en Techniek. Een jarenlange samenwerking, gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Wat zijn de belangrijkste succesfactoren van zo’n samenwerking? Kwaliteit leveren, betrouwbaar zijn, maar ook puur en authentiek zijn in de benadering van klanten. Dat is het geheim van BAM.

Een vast team van acht ervaren monteurs is verantwoordelijk voor het onderhoud, het testen en vervangen van de installaties in het Westfriesgasthuis. Zij worden ook ingezet bij technische projecten. De locatieleider is het vaste aanspreekpunt voor het ziekenhuis. “Continuïteit is belangrijk”, zegt Simon Nieman
Projectleider Service en Onderhoud. “Het is prettig voor het ziekenhuis als zij steeds met dezelfde monteurs te maken hebben.” In de loop der jaren hebben de monteurs enorm veel kennis en ervaring opgebouwd. Het team kent het gebouw en de installaties door en door en kan daardoor zo nodig snel en adequaat ingrijpen.

Geen woorden maar daden

Technisch beheer is complex. Het gaat over installaties, brandveiligheid, toegangscontroles, warmte en koeling, energievoorziening en wet- en regelgeving. BAM Techniek brengt het technisch beheer op een hoger plan. “We begrijpen waar het ziekenhuis mee bezig is, kijken naar de functie, de gebruikers en de wensen van het ziekenhuis. Dat vertalen we naar optimaal technisch beheer. Het is een intensieve samenwerking, waarin wij naast het ziekenhuis staan, ons verdiepen in de zaken die zij belangrijk vinden en samen op zoek gaan naar oplossingen. Bijvoorbeeld: waar kan het ziekenhuis nog op onderhoud besparen, of op de energiekosten?”

Zijn gesprekspartners bij het Westfriesgasthuis willen graag precies weten waar ze op kunnen rekenen bij het technisch beheer. Daarom is een goede communicatie essentieel. “We zijn authentiek; we laten zien wie we zijn en wat onze kracht is. We zijn doeners: geen woorden maar daden.”

Openheid van zaken

In het technisch beheer draait alles om continuïteit en investeren in de lange termijn, niet om de ‘quick win’. “Het is geven en nemen. Als er iets is, dan staan we er ook en lossen we het op. Door keer op keer paraat te zijn bij problemen kweek je goodwill.”

Ook bij een samenwerking van enkele decennia is het zeker niet vanzelfsprekend dat het contract steeds verlengd wordt. “Het is zaak om altijd scherp te blijven”, stelt Nieman vast. Tweemaandelijks heeft hij strategisch overleg met de afdeling inkoop over het raamcontract en over lopende zaken. “We geven volledige openheid van zaken. We laten zien hoe onze kosten zijn opgebouwd en wat de kosten van derden zijn. Die transparantie schept je vertrouwen. Het ziekenhuis kan zelf vaststellen dat ze een goede prijs/kwaliteitverhouding krijgen.”