HAN introduceert werkplekleren voor deeltijders

HAN introduceert werkplekleren voor deeltijders

Deeltijdstudenten hoeven geen praktijkopdrachten meer uit te voeren op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). In plaats daarvan gebruiken zij hun werk om aan te tonen dat ze competent zijn.

Vaardigheden die HAN-deeltijdstudenten nodig hebben om een bachelorsdiploma te halen, blijken vaak uit het werk dat zij doen. Daarom kunnen deeltijdstudenten voortaan studiepunten krijgen voor hun werkzaamheden binnen een bedrijf. Dat is handig voor de deeltijders en voor werkgevers, omdat studenten niet meer naar de HAN hoeven voor praktijkopdrachten.

Werkplekleren bij de BAM

Een deeltijdstudent die onlangs kennismaakte met werkplekleren is Rick de la Croix. Hij studeert Elektrotechniek op de HAN en is werkvoorbereider bij BAM, op de afdeling Service en Onderhoud in Apeldoorn. ‘In het eerste semester moesten we een meting uitvoeren aan een elektrisch circuit’, zegt De la Croix. Een meting die hij uitvoerde op zijn werkplek was goed voor een aantal studiepunten.

Dankzij het werkplekleren is het onderwijs beter toegespitst op bedrijven, omdat studenten leren in een reële situatie. Die situatie kan bovendien gestuurd worden door deeltijdstudenten en hun werkplekcoaches. Ze kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om werkzaamheden op een andere afdeling uit te voeren, zodat een deeltijdstudent zich breder ontwikkelt binnen een bedrijf.

Modulair

Werkplekleren is slechts één verandering in het deeltijdonderwijs van de HAN. Studenten kunnen sinds september 2016 onderwijsmodules kiezen. Die modules zorgen dat deeltijdstudenten specifieke kennis opdoen die zij nodig hebben voor hun werk. De punten die studenten halen, blijven bovendien langer ‘geldig’. Daardoor hoeven ze hun deeltijdstudie niet in een keer af te maken, waardoor deeltijdstudenten flexibeler zijn.

De manager van Rick de la Croix, Henri van den Berg, is te spreken over de manier waarop het deeltijdonderwijs ontwikkelt. ‘De HAN mag bijzonder trots zijn op de manier waarop ze het bedrijfsleven zoekt en dat ze steeds meer wil samenwerken. Het is heel belangrijk dat onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar komen’, aldus Van den Berg.

Bron: HAN Centre of Expertise - SEECE

Meer informatie over de HAN, klik op het logo: