In een eerder artikel zijn we al in gegaan op de nieuwe methode van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), waarbij Deeltijdstudenten hoeven geen praktijkopdrachten meer hoeven uit te voeren. In plaats daarvan gebruiken zij hun werk om aan te tonen dat ze competent zijn.
In deze twee artikelen, die verschenen op de website van HAN Centre of Expertise - SEECE kun je lezen hoe het onze medewerkers in de praktijk bevalt. Aan het woord komen collega's Rick de la Croix, Werkvoorbereider en deeltijd student aan de HAN, en Henri van den Berg, Unit manager Technisch Beheer voor ons regiokantoor Oost in Apeldoorn.
Werk voorbereiden bij een internationale bouwgroepRick de la Croix combineert zijn studie het liefst met de praktijk. Hij stopte met een voltijdstudie Industrieel Product Ontwerpen en koos uiteindelijk voor Werken en Leren met Energie. Nu is hij werkvoorbereider bij BAM, op de afdeling Beheer en Onderhoud.
“Het voltijdstuderen lag mij niet. Ik miste de praktijk. Daarom stopte ik na een half jaar en werkte ik een tijdje als installateur. Tijdens mijn werk dacht ik na over de toekomst. Wilde ik aan de slag op mbo-niveau? Wilde ik toch nog een studie volgen? Mijn keuze viel op studeren. Ik wilde 10 a 15 jaar later niet denken: ‘had ik maar’.
Ik ging op zoek naar een deeltijdstudie, in combinatie met een baan, en had een adviesgesprek op de HAN. Het was al laat in het studiejaar, waardoor ik de zogenaamde meet & match miste. Dat is een bijeenkomst waar potentiële deeltijdstudenten in contact komen met bedrijven. Ik heb alsnog mijn cv rondgestuurd, waarna BAM mij benaderde. Nu zit ik hier als werkvoorbereider en ben ik student elektrotechniek op de HAN.
Mijn werk bij BAM startte met een uitgebreide kennismaking. Ik kreeg een hoop uitleg en werd rondgeleid door het bedrijf. Ik begon bij de basis, omdat ik weinig werkervaring had. De eerste drie weken heb ik met mijn werkplekcoach gezeten, daarna ben ik steeds zelfstandiger gaan werken. Voor de meeste klanten heb ik al wat gedaan: TenneT, HEMA, Kiwa et cetera. Tekeningen bijhouden en offertes maken, bijvoorbeeld.
Tijdens mijn studie op de HAN krijg ik het vermogen om zaken snel op te pakken, snel te leren en om snel beslissingen te nemen. Ik krijg ook studiepunten voor werk dat ik bij BAM doe. Voor het vak netwerkanalyse moest ik een meting aan een elektrisch circuit uitvoeren. In een lesruimte bij BAM werd een scenario gecreëerd, waarin ik een storing oploste.
Wat ik wil bereiken met mijn deeltijdstudie Elektrotechniek? Ik heb geen specifieke functie voor ogen. Maar als je jong bent en je hebt de mogelijkheid, dan moet je proberen om zoveel mogelijk uit je studiekansen te halen. Een hbo-papiertje is heel waardevol. Werken mag ik mijn hele leven nog. Daar kan ik maar beter plezier in hebben.”
Een deeltijdstudent inzetten als werkvoorbereider
Henri van den Berg nam een deeltijdstudent elektrotechniek van de HAN in dienst: Rick de la Croix. ‘Hij pakt zaken snel op en ICT-technisch hoeven we hem niks te leren.’
Rick startte in september 2016 als werkvoorbereider bij BAM Bouw en Techniek in Apeldoorn, op de afdeling Beheer en Onderhoud. Hij werkte de eerste drie weken samen met een werkplekcoach en krijgt steeds meer zelfstandigheid. De deeltijdstudent maakt offertes, regelt zaken voor klanten en houdt tekeningen bij. Van den Berg is blij met zijn werkkracht.
“Wij vinden de formule van Werken en Leren met Energie erg interessant. Het traject trekt hardwerkende mensen. Deeltijdstudenten moeten extra inspanning leveren om een opleiding te doen. Er wordt veel van ze gevraagd.
Deeltijdstudenten beginnen onderaan de ladder en leren heel snel. Dat is veel waard. Ze leren het bedrijf goed kennen. Daardoor krijgen we veel volwaardige mensen. Afgestudeerde technici zijn vaak al gevormd. Die hebben een opleiding gehad en denken: ‘we kunnen het.’ Die komen heel anders bij een bedrijf binnen.
Het is bovendien moeilijk om goede mensen van de markt te krijgen. Het werk dat wij doen, wordt steeds complexer. Alleen om onze systemen te snappen, heb je al hbo-niveau nodig. Je wilt ook geen mensen bij conculega’s weghalen. Daarom is het mooi als je mensen direct van school krijgt.
Er ontstaan mooie dwarsverbanden, door de combinatie van jonge krachten zoals Rick en medewerkers die vroeger in de praktijk hebben gezeten. Als ik naar mezelf kijk: ICT is een punt van aandacht. Die jonge jongens schudden het zo uit hun mouw. Die mix geeft een boost aan de organisatie.
Een ander voordeel: zaken die deeltijdstudenten op school krijgen, kunnen ze in de praktijk toepassen. En als wij aan bepaalde vraagstukken werken, kan Rick die in de klas naar voren laten komen.
In de toekomst willen we meer van dit soort samenwerkingen met de HAN aangaan. De opleidingen sluiten steeds beter aan op het werk dat deeltijdstudenten doen. Binnenkort kunnen studenten van de HAN modules kiezen, die passen bij het werk dat ze doen. Op die manier sluit de studie nog beter aan.”
Bron: HAN Centre of Expertise - SEECE
Artikel Rick de la Croix: Testimonial
Artikel Henri van den Berg: Testimonial
Meer informatie over de HAN, klik op het logo: