Zo doen onze mensen wat terug voor de stad

Inge Voorhout en Jeroen Duijvesteijn in gesprek over de Utrechtse Uitdaging

Vanzelfsprekend zorgen we ervoor dat de huisvesting naadloos aansluit op het primaire proces én de groeiambities van onze klanten. Maar onze horizon is breder dan dat. Ook op het vlak van maatschappelijke betrokkenheid dragen wij graag ons steentje bij. Daarbij gaan we verder dan de inzet van social return bij het bouwproces. Onze samenwerking met de Utrechtse Uitdaging is daar een voorbeeld van.

Inge Voorhout is manager van de Utrechtse Uitdaging. Een netwerk dat bedrijven in contact brengt met maatschappelijke organisaties die behoefte hebben aan kennis, menskracht of spullen. ‘Wij vragen geen financiële sponsoring, maar zorgen dat vraag en aanbod elkaar vinden. Daarbij filter ik de aanvragen van stichtingen, verenigingen en buurtgroepen en verdiep ik mij in wat bedrijven willen en kunnen bieden’, vertelt Inge.

 

Utrechtse voorbeelden

‘Zo wordt het makkelijker om wat terug te doen voor de stad. We hebben bijvoorbeeld een buitenkeuken gebouwd voor een sociale tuinderij in Kanaleneiland waar wijkbewoners en mensen uit een kwetsbare doelgroep tuinieren onder begeleiding van een professionele tuinder’, noemt Jeroen Duijvestein, commercieel manager bij BAM voor Regio Midden, als voorbeeld.

‘En BAM heeft gereedschap zoals decoupeerzagen en schaafmachines cadeau gedaan’, vult Inge aan. Dat was een gift aan een stichting in Leidsche Rijn die mensen opleidt in houtbewerking. ‘De leerlingen zijn daar enorm mee geholpen’.  

De maatschappelijke betrokkenheid van BAM heeft een brede scope. Recent volgden vijftien statushouders uit Eritrea, Syrië, Iran en Afghanistan gedurende elf weken een leermodule bouw en techniek bij specialisten van BAM in Utrecht.

Grote lokale betrokkenheid

‘Ik vind de samenwerking tussen de Utrechtse Uitdaging en BAM onze grote betrokkenheid met de regio illustreren. We hebben zorg en aandacht voor de omgeving waar we actief zijn. Dat beperkt zich niet tot het gebouw dat we onderhouden of bouwen’, aldus Jeroen. Inge herkent die behoefte om bij te dragen aan de maatschappij bij meer Utrechtse bedrijven.

Behalve het verbinden van vraag en aanbod initieert de Utrechtse Uitdaging daarom ook bijeenkomsten voor betrokken en geïnteresseerde bedrijven. ‘We maken dan dankbaar gebruik van ons netwerk. Lokale horecabedrijven bieden bijvoorbeeld ruimte aan. En bij BAM hebben we al verschillende keren vergaderd’, licht Inge toe. Zo groeit het netwerk en het aantal matches.

Stichting de Utrechtse Uitdaging

De Utrechtse Uitdaging maakt deel uit van de Nederlandse Uitdaging dat landelijk 65 vestigingen telt. In 2017 kon de organisatie bogen op 8.500 matches tussen bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties met een maatschappelijke waarde van € 7,5 miljoen; 2.000 meer matches dan in 2016. Voor meer informatie over de Utrechtse Uitdaging klik hier.