Onderhoud op Schiphol integraal ‘aangevlogen’

Onderhoud op Schiphol integraal ‘aangevlogen’

Ready for take off. BAM Bouw en Vastgoed en BAM Infra zijn vanaf 1 april 2019 gezamenlijk verantwoordelijk voor het uitvoeren van drie van de zes onderhouds- en (ver)nieuwbouwcontracten die luchthaven Schiphol op basis van Best Value Procurement op de markt heeft gezet. De prestatiecontracten hebben een looptijd van drie jaar met de mogelijkheid deze tweemaal met drie jaar te verlengen.

Al twee jaar geleden, ruim voordat de contracten op de markt komen, steken BAM Bouw en Vastgoed en BAM Infra de koppen bij elkaar om de strategie te bepalen. Op welke deelcontracten, door Schiphol percelen genoemd, gaat BAM zich richten? Waar kan BAM toegevoegde waarde leveren en welke percelen zijn vanuit concurrentie-oogpunt minder interessant?

Minstens zo belangrijk is het besluit om de contracten integraal als BAM te benaderen en niet als twee aparte werkmaatschappijen. Niet alleen omdat deze aanpak het beste past bij de One BAM-filosofie van de Groep, maar vooral omdat de ervaring leerde dat Schiphol ons (het liefst) als één BAM ziet. Het was tijd om ook zo te gaan acteren.

‘Door van elkaar te leren én kennis met elkaar te delen zijn we beter in staat in te spelen op de wensen van de opdrachtgever. Die integrale aanpak leidt tot efficiency- en synergievoordelen, zowel voor ons als voor de opdrachtgever’, aldus Katja Severin, die als manager Strategisch Partnerschap onder meer namens de twee betrokken werkmaatschappijen de contacten onderhoudt met de opdrachtgever.

Generieke thema’s

‘Je hoeft niet voor elk van de drie percelen met de opdrachtgever te spreken over generieke thema’s als Procesmanagement, kwaliteit en digitalisering. Dat betekent wel dat we daar als BAM-partijen eensluidend over denken en handelen. Een integrale aanpak is meer dan collega’s van beide werkmaatschappijen bij elkaar in een team plaatsen en laten samenwerken’, vervolgt Wouter Blom, directeur BAM Bouw en Techniek Schiphol, verantwoordelijk voor perceel 5b (Terminal 3 en Schiphol Plaza)

‘Om tot die gewenste samenwerking te komen, vergt tijd en energie. We behoren weliswaar tot dezelfde BAM-familie, er zijn wel degelijk verschillen tussen Bouw en Vastgoed en Infra. Door afwijkende functies en systemen spreken we soms een andere taal. Om maar een voorbeeld te noemen: waar BIM leidend is bij BAM Bouw en Vastgoed is dat GIS bij BAM Infra.’

Sterke punten

‘BAM Bouw en Vastgoed heeft ons geleerd onze sterke punten beter te benoemen’, aldus Bas Prins, bedrijfsleider Schiphol bij BAM Infra Energie & Water en verantwoordelijk voor perceel 4 (ondergrondse infrastructuur). ‘Andersom hebben wij, doordat we al negen jaar op de luchthaven actief zijn met het nu aflopende onderhoudscontract, een vertrouwensband weten op te bouwen met de opdrachtgever. Niets is zo belangrijk je klant te kennen op alle niveaus. Die kennis en ervaring brengen wij in.

Door gezamenlijk onze schouders eronder te zetten is het gelukt een hecht team te smeden. Schiphol heeft dat ook zo ervaren en waardeert het dat we als één integrale partij acteren.’

Partnerschap

Niet alleen de onderlinge samenwerking tussen beide BAM-bedrijven is een speerpunt, de relatie met de opdrachtgever vraagt eveneens een andere benadering. Severin: ‘Schiphol streeft gedurende de looptijd van de contracten naar een transitie in onze werkrelatie, van opdrachtgever-opdrachtnemer naar partners. Die nieuwe samenwerkingsvorm is niet zomaar geregeld. Dat proces gaan we de komende jaren in door gezamenlijk te bepalen wat beter kan en welke stappen daarvoor nodig zijn. Gezamenlijk, want ‘it takes two to tango’. Maar eerst moeten we ervoor zorgen dat we de basis, het prestatiegericht werken, goed onder de knie krijgen. Vandaaruit kunnen we de volgende stappen zetten.’

‘Een prestatiecontract vereist een proactieve houding. Terwijl wij veelal gewend zijn reactief te handelen’, zegt Jan Willem Breemhaar, als asset manager infra verantwoordelijk voor perceel 3 (landzijdige infrastructuur). ‘Nu is het aan ons te bedenken wat nodig is om de opdrachtgever tevreden te kunnen stellen.’

Stevige organisatie

De indicatieve jaaromzet van de drie percelen bedraagt voor BAM ongeveer honderd miljoen euro. Dat maakt het zonder twijfel het grootste onderhoudscontract in de geschiedenis van de Groep. Voor de uitvoering wordt een stevige organisatie opgebouwd.

In perceel 3 is BAM Infra Asset Management in samenwerking met BAM Infra Regio Noordwest verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en nieuwbouw van alle wegen, bruggen en viaducten, parkeerterreinen en bijbehorende infrastructuur. Het gaat om een miljoen vierkante meter asfaltverharding, meer dan 4.500 verkeersborden en 30.000 m2 wegmarkering, 230 hectare groen en zo’n 8.000 kolken en putten.

‘We werken veelal met onderaannemers. Dat betekent dat voor ons de uitdaging op personeelsgebied het minst groot is’, aldus Breemhaar.

Volcontinubedrijf

Anders ligt dat bij perceel 5b. Dit omvat het integrale beheer en onderhoud voor onder meer Terminal 3 en Schiphol Plaza met een omvang van circa 800.000 m2 vloeroppervlak. Tot de opdracht behoren tevens ver- en nieuwbouwprojecten om de luchthaven duurzamer en kostenefficiënter te maken. Blom: ‘In de periode tot april groeit BAM Bouw en Techniek op Schiphol van nul tot een club van honderd mensen en aan het eind van het jaar is dat aantal nog eens verdubbeld.

De interactie met de omgeving is enorm. We hebben niet alleen te maken met zestig miljoen reizigers per jaar, maar ook met alle bedrijven die hier actief zijn, de luchtvaartmaatschappijen, noem maar op. Het betekent dat wij een volcontinubedrijf worden, 365 dagen per jaar zijn we het klokje rond actief. We zullen ook intensief samenwerken met collega-aannemer Heijmans, verantwoordelijk voor het onderhoud van Terminal 1 en 2. De installaties van de gebouwen lopen in elkaar over als een groot bord spaghetti.’

Zorgvuldigheid

BAM Infra Energie & Water draagt in perceel 4 zorg voor de optimale conditie en beschikbaarheid van de ondergrondse infrastructuur op Schiphol. Dit betreft onder meer hoog- en laagspanningskabels, verkeersregelinstallaties, water- en gasleidingen, de-icing installaties en rioolstelsels en gemalen. Prins: ‘Ook onze organisatie zal groeien. Wij waren al verantwoordelijk voor het leidingwerk, daar komen nu de e-installaties bij. Stuk voor stuk installaties die kritisch zijn voor het reilen en zeilen op de luchthaven. Daarbij krijgen wij ook de verantwoordelijkheid voor het in- en uitschakelen van systemen. Dat vereist een hoge mate van zorgvuldigheid.’

Innovaties

BAM stelt Schiphol met digitale innovaties in staat om beter regie te voeren over de assets. Blom: ‘Daarvoor bieden we Schiphol een digitale datahub van topniveau voor het beheren van alle assetdata van de drie percelen. Zo heeft Schiphol op elk moment realtime inzicht in de status van de assets. In dit platform combineren we verschillende bronnen van data om tot nieuwe inzichten te komen; deze nieuwe basis helpt ons om door inzet van bijvoorbeeld artificial intelligence nog betere afwegingen te kunnen maken in onze werkzaamheden en te zorgen dat de luchthaven nog beter functioneert.’

Bij het wegbeheer ziet Breemhaar eveneens mogelijkheden voor digitalisering. ‘We gaan zoveel mogelijk digitaal vastleggen met camera’s. Denk aan de scheefstand van verkeersborden, schade-inspectie van het wegdek en dergelijke.’

Ook BAM Infra Energie & Water heeft al grote stappen gezet bij de digitalisering van informatie. Zo zijn vijftien van de 83 gemalen op het immense luchthaventerrein inmiddels voorzien van sensoren. Dit ter aanvulling op de inspectie door monteurs om trends te signaleren en het onderhoud steeds meer voorspellend aan te pakken.

 

BAM op Schiphol: gedreven mensen, samenwerking en digitaal, een solide basis voor de toekomst.