Bijzonder parkeergebouw siert het centrum van Leidsche Rijn

Bijzonder parkeergebouw siert het centrum van Leidsche Rijn

Met de oplevering van een grootschalig parkeergebouw aan het Berlijnplein is de Utrechtse wijk Leidsche Rijn sinds kort een mooi landmark rijker. Het gebouw met P+R-faciliteiten biedt plaats aan 620 voertuigen, telt drie ingangen en bestaat uit acht lagen met kolomvrije vloervelden. Twee daarvan zijn ondergronds. Op de begane grond bevindt zich een commerciële ruimte. BAM Bouw en Techniek - Regio Midden was zowel bouwkundig als installatietechnisch verantwoordelijk voor de realisatie van de door Zecc Architecten ontworpen blikvanger.

Het Berlijnplein maakt deel uit van Leidsche Rijn Centrum en ligt bovenop de tunnelbak van de A2. De recent opgeleverde parkeervoorziening is gebouwd op een prominente plaats aan het plein en sluit bovendien prima aan bij de omgeving. Rik Schepers, projectleider namens hoofdaannemer BAM, licht toe: "Veel gebouwen in het hart van Leidsche Rijn kenmerken zich door een natuurstenen plint met daarboven een gemêleerd baksteenprofiel. Die lijn hebben we in dit project doorgetrokken. Daarnaast is het pand voorzien van een opvallende toren, waardoor het geheel een nóg sterkere identiteit heeft in de wijk. Samen met het gevarieerde metselwerk, de gevelopeningen en de bijzondere kozijnindeling refereert het ontwerp aan een woon-werkgebouw in plaats van aan een parkeerfaciliteit. Daarom spreken we ook van een parkeergebouw, niet van een parkeergarage."

Prefab

Tijdens de realisatie van het bijzondere gebouw maakte BAM veelvuldig gebruik van prefab componenten. Zo zijn de onderste twee onder het maaiveld gelegen parkeerlagen opgebouwd uit holle wandelementen die met beton werden volgegoten. "Daarbovenop zijn prefab betonwanden, prefab kolommen en de staalconstructie aangebracht", legt Schepers uit. "Deze laatste bestaat uit stalen liggers, SFB-liggers en stalen vakwerken. Daartussen hebben we kanaalplaatvloeren met een grote overspanning geplaatst. Daardoor waren we in staat om het gebouw kolomvrij te realiseren. De draaglijnen zijn opgevangen door grote stalen vakwerken van twee verdiepingen hoog.

BAM werkte het complete constructiewerk (inclusief installaties) uit in 3D. Een keuze die het mogelijk maakte om de gebruikte bouwkundige en installatietechnische componenten nauwgezet op elkaar af te stemmen en eventuele clashes al vooraf te tackelen. "We hebben tijdens de uitvoering dan ook nauwelijks problemen gekend en de klus uiterst efficiënt kunnen klaren", aldus Schepers.

Duurzaam

Naast het prefab karakter onderscheidt het fonkelnieuwe parkeergebouw zich door een vergaande mate van duurzaamheid. Qua materiaalgebruik én op andere vlakken. Zo kunnen gebruikers op de bovenste etage hun voertuig parkeren onder een soort pergola van zonnepanelen waarmee elektrische auto's kunnen worden opgeladen. Daarnaast is de dakrand uitgevoerd als grote plantenbak. Deze plantenbak zorgt samen met een drie meter hoge snip – een kunstproject bedacht door het kunstenaarsduo BROOS (Pietertje van Splunter en Zeger Reyers) – voor een opvallend duurzaam accent.

Het parkeergebouw is duurzaam in alle facetten.

"Verder is tijdens de uitvoering zoveel mogelijk gebruikgemaakt van groene stroom en hebben we elektrische hoogwerkers in plaats van met diesel aangedreven machines ingezet", zegt Schepers. "Last but not least hebben we het grootste deel van de benodigde materialen betrokken van lokale leveranciers. Dat alles heeft ervoor gezorgd dat we het werk op niveau 5 van de CO2-prestatielader hebben kunnen uitvoeren. Waar we oorspronkelijk een treetje lager hadden ingezet, heeft slim acteren tot deze mooie score geleid."

 

BRON: Beton en Staalbouw, december 2020