Een waar huzarenstukje in de realisatie van het Wauwhaus

Een waar huzarenstukje in de realisatie van het Wauwhaus

Vastgoedinvesteerder en ontwikkelaar CORES Development uit Antwerpen is een gevestigde naam in het Belgische vastgoedlandschap. De corporate projecten van CORES focussen zowel op de residentiële vastgoedmarkt als op de huurmarkt van kantoren, hotels en studentenhuisvesting. Recent tilde CORES haar bedrijfsfilosofie ‘Urban Happiness’ over de landsgrens heen en ontwikkelde in Maastricht het allereerste Wauwhaus, een modern en jeugdig studentencomplex met 127 gemeubileerde units en tal van gemeenschappelijke ontspannings- en ontmoetingsruimten.


Peter Leyssens, CEO van CORES Development: ‘Het Wauwhaus in Maastricht is het allereerste Nederlandse project van CORES. Het nijpende tekort aan studentenhuisvesting in Maastricht trok in 2018 de aandacht van ons bedrijf. Al in de conceptfase van dit project kwamen we in contact met BAM Bouw en Techniek - Regio Maastricht en vanaf dat moment is alles heel snel gegaan. Nog voordat de definitieve opdrachten waren verstrekt dacht BAM al mee in het ontwerp en de technische uitwerking van ons dossier. Het feit dat BAM heel vroeg instapte gaf ons veel vertrouwen.’

BAM denkt vanaf conceptfase mee


‘In november 2019 waren alle vergunningen rond en konden de verbouwingswerkzaamheden eindelijk beginnen’, aldus Peter Leyssens. ‘In minder dan een jaar tijd moesten vervolgens alle werkzaamheden zijn afgerond. De harde opleverdatum was september 2020, aangezien dat de start was van een nieuw academiejaar. Een maand vertraging zou een financiële ramp zijn, dus een goede timing was van extreem belang. Ondanks de zeer krappe doorlooptijd en alle coronarestricties en –gevolgen die vanaf maart 2020 gingen spelen, werd de deadline glansrijk gehaald.

Korte doorlooptijd, externe factoren

BAM leverde een waar huzarenstukje in de realisatie van het Wauwhaus in Maastricht. De manier van samenwerken, de directe lijnen met de directie, de flexibiliteit, het meedenken, zelfs de opgeruimde bouwplaats, alles is uitmuntend verlopen. De verantwoordelijkheden die BAM moest nemen, hebben ze ook genomen. Wij zijn tevreden met onze keuze voor BAM Bouw en Techniek - Regio Maastricht en deze goede ervaringen gaan zeker een vervolg krijgen bij toekomstige projecten in Nederland. Voor dit moment zijn wij naarstig op zoek naar nieuwe opportuniteiten in Maastricht. Wij zullen in elk geval alle mogelijke moeite doen om dan wederom met BAM Bouw en Techniek - Regio Maastricht samen te werken’, zo stelt Peter Leyssens.


De branding van het Wauwhaus is afkomstig van bureau Creneau International uit Hasselt. Zij hebben de naam en de specifieke stijl van het ontwerp bedacht. Wat uniek is aan het Wauwhaus is het luchtige concept dat volledig is gericht op gezamenlijke relaxruimten die mensen gelukkig maken. Op de begane grond alsook op alle andere verdiepingen zijn veel gemeenschapsruimten ingericht. Recreatieruimten, overleghoekjes en ontmoetingsplekken waar studenten gezellig samen kunnen vertoeven. Zo geeft CORES invulling aan haar missie ‘We create urban spaces that make people happy’.

‘We create urban spaces that make people happy’

In augustus 2020 is het Wauwhaus in eigendom overgedragen aan Wonen Limburg en namen de studenten hun intrek in het complex. Bewoner Calito geeft in dit filmpje een kijkje in het Wauwhaus en vertelt waarom hij juist voor deze campus heeft gekozen.