Nieuwbouw stijgpunt metroverdeelhal Centraal Station Amsterdam

Het stijgpunt biedt de reizigers op Amsterdam Centraal Station een rechtstreekse verbinding tussen het monumentale stationsgebouw en de onder het voorplein gelegen metroverdeelhal.

Het stijgpunt bestaat uit een nieuwe kelderbak van  circa 450m2 bvo met daarin een roltrap en een vaste trap welke de schakel vormen tussen de Cuypershal en de metroverdeelhal. Aan beide zijden van de trappen worden ruimtes voor (toekomstige) technische installaties gerealiseerd.

Verdeling nieuwbouw / renovatie

Het werk betreft een volledige nieuwbouw welke aansluit op bestaand door middel van nieuw te maken doorbraken in de vloer van de stationshal en de kelderwanden van de metroverdeelhal. Het wordt integraal uitgevoerd door BAM Utiliteitsbouw, BAM Civiel en BAM Techniek.

Logistiek en bouwplaats

Op de bouwlocatie, de entreehal en het voorplein van Amsterdam Centraal, is zeer beperkte opslagruimte. De omgeving is continu in beweging en reizigersstromen moeten zo mogelijk ongehinderd plaats kunnen vinden. De mogelijkheid tot aan‐ en afvoer van materialen en bouwmaterieel beperkt zich hierdoor tot de avond en de nacht. Daarom wordt in de avond en nacht een transportploeg ingezet die de materialen en het materieel lossen en naar de werkplek brengen, dit met behulp van Smart Building Logistics. Het afval van de vorige dag wordt gelijktijdig afgevoerd.

Doorgaande bedrijfsvoering / genomen maatregelen / omgevingsoverlast

Belangrijk is het voorkomen van en het beperken van de beleving van overlast door de reizigers op ruimtegebruik, geluidsoverlast, vervuiling en bouwlogistiek (SBL). Het werk wordt bijvoorbeeld niet alleen afgeschermd door bouwschuttingen maar deze afscherming wordt gedaan middels een gesloten en geisoleerde ‘doos’-constructie in de centrale hal. Ook de eerder genoemde nachtelijke transporten belasten de locatie zo min mogelijk.