Onze klanten aan het woord

Koninklijke Visio

Koninklijke Visio is een Expertisecentrum dat een compleet scala aan advies en begeleiding biedt aan mensen die blind of slechtziend zijn. Van baby’s tot en met ouderen. Wonen, dagbesteding, reguliere en bijzondere scholen, en revalidatie. Verspreid over 165 locaties in heel Nederland. Dat vraagt om optimaal Facilitair Management. Drie jaar geleden viel de keuze op BAM FM om precies dat te realiseren op het gebied van gebouwbeheer. Rob Stutterheim, directeur Facilitaire Services over het belang van heldere communicatie, innovatie, betrokken partnership, en het onmisbaar inlevingsvermogen in de wereld van blinden en slechtzienden.

“Wij hadden meerdere redenen om met BAM FM in zee te gaan. Allereerst de offerte, de optelsom van kwalitatief vermogen en prijs. Wij hebben nogal wat eisen. Logisch, gezien het aantal locaties én ons werkterrein. Voor BAM FM was het wennen hoe wij met zorg omgaan. Ze weten wel veel van zorg, maar de doelgroep van Koninklijke Visio is wezenlijk anders en specifiek. Hier spelen zaken die bij andere projecten nooit aan de orde zijn. Zo kun je bij ons niet zomaar met een vrachtwagen het terrein op rijden; er moet iemand vóór de auto lopen, en iemand erachter om cliënten te waarschuwen en te beschermen. Om mensen van BAM FM, en dan vooral de servicemedewerkers, zich beter in te laten leven in ons werk én in onze cliënten/bewoners, hebben wij in Apeldoorn een speciale middag voor hen georganiseerd. Ze kregen een bril op waardoor ze niets meer zagen, en moesten een half uur lang binnen en buiten hun weg zien te vinden. Het werd unaniem zwaar gevonden, maar gaf inderdaad veel inzicht. En die middag heeft blijvende indruk achtergelaten.”

NEN-normeringen, efficiëntie en afspraken

“Elke locatie van ons heeft zijn eigen apparatuur en onderhoudsbehoefte. BAM FM heeft dat in kaart gebracht met als hulpmiddel de NEN 2767. Vervolgens kunnen we besluiten nemen wat er moet gebeuren en wanneer. En dat verloopt goed. BAM heeft het onderhoud afgekocht: periodiek, correctief en ook het meerjarenonderhoud. Hoe beter alles wordt uitgevoerd, hoe gunstiger het financieel voor BAM FM is, en vice versa. Jaarlijks bespreken we met de directie van BAM FM de resultaten en de verwachtingen. Onze mensen zeggen weleens: het is toch wel héél veel geld! En dan zeg ik: ‘Ja, het is heel veel geld, maar, het is niet duur…’”

Partnership, communicatie en sparren

“Wat we beide hebben geleerd, is dat een heldere communicatie onmisbaar is om goede partners te zijn. Dat geldt dus voor alle geledingen, want ook de servicemonteur moet uitleggen wanneer, waarom wel en waarom niet. De leidinggevenden van BAM FM hebben een aanstekelijke gedrevenheid die ze heel soepel kunnen overbrengen op mensen, waardoor we nu heel goed kunnen sparren.”

Innovatieve organisatie

“Wij zijn zelf een vooruitstrevende organisatie, we pamperen de mensen niet, maar ondersteunen ze in hun zelfredzaamheid. BAM FM is ook een innovatie organisatie met een groot, creatief oplossend vermogen, ook bij moeilijke vraagstukken. Elk jaar bespreken we of we gezamenlijk op de goede weg zitten. Dienstverbetering is een topic, want dat houdt beide partijen scherp. BAM FM komt zelf met verbetervoorstellen, zij zijn een ‘lerend’ bedrijf, ze denken nooit dat ze er wel zijn. Die houding zorgt voor innovaties. Ze hebben in die drie jaar heeft heel veel kennis over Koninklijke Visio en alle locaties opgebouwd, en dat inzichtelijk gemaakt in Prognotice. Wat echter zwaar weegt, en wat je niet in een software kunt vangen, is vertrouwen. En dat is er. Bij ons en bij hen. Als we maar goed blijven communiceren, dat is ongelooflijk belangrijk.”

Wisselwerking

“Een mooi bijkomend aspect is dat BAM FM daadwerkelijk maatschappelijk verantwoord onderneemt. Via hun Bedrijfsbureau kunnen bepaalde cliënten van Koninklijke Visio bij BAM FM aan de slag. Deze wisselwerking is zondermeer een toegevoegde waarde in ons partnership.”

‘Het is heel veel geld, maar het is niet duur…’